Årskrönika 2013 – del 2

För några dagar sedan började jag uppfylla mitt enda nyårslöfte – att skriva en årskrönika. Eftersom jag har mer att berätta än vad som passar i ett inlägg fick det bli en första del som nu får sin fortsättning.

Öppenhet och dialog

Vad betyder det för dig? För mig handlar det om att politiken behöver bli mer lättillgänglig, intressant och relevant. Genom att göra allt tillgängligt kan var och en välja om och när man vill ta del av det och det blir också lättare att relatera till. Det i sin tur inbjuder till dialog.

Jag upplever det som att Halmstad har mycket lång väg kvar att gå, trots att kommunfullmäktiges möten direktsänds både i närradio och på webben.

Jag väljer att återkomma med mer saker i framtida inlägg. Nu vidare.

EKO-fiering

Sedan många år har vi källsorterat i stort sett alla våra sopor vilket har minskat sopmängden rejält och förhoppningsvis även sparat på miljön trots att vi har fått åka flertalet gånger till återvinningsstationer runt om i kommunen. Under 2013 ändrade vi lite till på hushållningen – vi ökade köpen av EKO-produkter och skaffade kompost.

Detta innebär att vi i första hand köper EKO-produkter och i andra hand lokalproducerat. Egentligen innebär det att allt som inte är lokalt producerat försöker vi hitta som EKO. Om det finns som både icke lokal EKO och lokala alternativ varierar vi lite beroende på dagskänsla. Vidare komposterar vi i stort sett all icke animaliska matrester vilket ytterligare har minskat avfallsmängden samtidigt som vi räknar med att få finfin matjord framöver. Vi tänker givetvis på att inte kompostera kraftigt besprutade produkter.

Läs mer om KRAV-märkta varor och Naturskyddsföreningens EKO-kampanj.

Mer då?

Ledarhopp barngympa

Ledarhopp barngympa

Andra intressanta saker som har hänt är:

  • jag avslutade min tid som ledare i Åleds GF – barngympa 1,5-4 år – efter ett års uppdrag
  • jag var en hel förmiddag i skolan med min äldsta tjej som börjat i ettan
  • jag var en hel förmiddag i förskolan med min minsta tjej
  • jag var med och direktsände landsbygdsdebatten mellan C och Mp i Sibbarp
  • jag blev komplett Apple-fierad och har nu iPhone 4S, iPad 2, iPad mini, MacBookPro, AirPort Extreme, AirPort Express och en AppleTV. Och en iRig mic som jag använder vid mina intervjuer.
  • jag sprang Prinsens Minne 10km
  • jag crawlade 100 m för första gången
  • jag lyssnade på en ofantlig mängd podcasts av olika slag

Jag har också en plan för 2014 och den återkommer jag till så smått under året.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i livet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

