Årskrönika 2013 – del 1

Den här gången gav jag bara ett nyårslöfte och det var att skriva en krönika över 2013. Det är bara ett problem. Jag har så vansinnigt svårt att skriva bra. Redan så här långt har jag börjat och börjat om tre gånger och jag känner hur frustrationen växer.

Jag gillar egentligen att skriva eller snarare att diskutera, resonera och reflektera kring saker. Utan att egentligen veta tror jag att en av de viktigare sakerna med att skriva är att bestämma sig för vad man vill tala om, därefter skriva en inledning som fångar intresset, sen berätta historien och till sist få till poängen. I väntan på att jag går en skrivarkurs får det bli som det blir.

Politiker på riktigt

annie_cstamma

Intervju med Annie Lööf

För 7-8 år sedan, någon gång 2005-2006, pratade jag mycket om att jag skulle bli politiker innan jag fyllde 40 år. Då tänkte jag inte på att valåret skulle bli året efter jag fyllt 40 år och eftersom jag inte riktigt hade mognat klart i min politiska tanke engagerade jag mig inte ordentligt förrän i samband med och efter valet 2010. Nu är det snart val igen och det är dags att kolla av resultatet. Jag har alltså fyllt 40 år, men är jag politiker?

Några av de saker jag också har åstadkommit är:

  • sammankallande i bredbandsgrupp under första kvartalet
  • ombud (för första gången) på regionsstämman i Vessigebro i april
  • partistämma i Karlstad i september
  • kommunikationsdagar med distriktet i Ugglarp i oktober
  • resa till riksdagen och näringsdepartementet med politikerskolan i november
  • talardebut på distriktets nomineringsstämma i Vessigebro i november
  • ställer upp som kandidat till kommunfullmäktige i Halmstad

Jag anser mig därför vara politiker även om jag inte är arvoderad.

Gubbe som är stel och stönar

2013 var också det fyrtionde året efter min födelsedag vilket fick till följd att jag som sagt fyllde 40 år. Även om jag har stundom funderar över var tiden tagit vägen, mycket beroende på att jag fortfarande är lika barnslig som för tjugo år sedan, är den stora skillnaden att jag inte orkar lika mycket längre. Min kära äldre bror berättade under den gångna julhelgen att det bland hans vänner i allt större utsträckning stönas när man reser sig från sittande läge eller liknande och att det kallas för gubbstön. Jag har  märkt att det är mycket av sådant här också kan jag meddela.

Ända sedan jag gick fallskärmshopparutbildning 1994 har jag velat göra ett tandemhopp. Hög höjd, någon annan gör jobbet, jag glider bara med. I 40-årespresent var det dags. På midsommaraftonens morgon gav vi oss av mot Halmstad flygfält och en spänd väntan på ”bra” väder påbörjades. Efter en dryg timmes väntan och bokstavligt slit mellan hopp och förtvivlan fick jag svida om och resultatet ses nedan.

Kanottur i Hjörneredssjön

Dagen efter fallskärmshoppet och sillen blev det en ny resa. Vi gav oss söderut på motorvägen och svängde inåt landet i Mellbystrand. Vi stannade vid Rökeriet i Laholm där  jag åt en rökt rödspätta med pepparrot. Därefter fortsatte färden inåt landet och mot Ysby för att sluta vid Hjörneredssjöarna dör vi hyrde kanot och paddlade ut till en ö där vi övernattade i tält.

En lyckad stund behöver inte vara så avancerad. Det kan inte uttryckas bättre än i Färd – en podcast om friluftsliv.

Fortsättning följer med saker som Öppenhet och dialog och EKO-fiering.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Bild | Det här inlägget postades i livet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Årskrönika 2013 – del 1

  1. Ping: Årskrönika 2013 – del 2 | Sandlyckan

Kommentera

