SD – En fråga om enfrågeparti

Åkesson ska nyligen ha sagt att SD nu kan sätta frågan om invandring åt sidan och börja diskutera annat. Jag fick nys om detta klipp från Riksdagen via Inte rasist, men och det visar tydligen senast Åkesson försökte att diskutera annat.

Jag vet inte hur gammalt klippet är och saker har alltså hänt sen dess, men jag tycker ändå det är intressant att resonera kring. Inte minst när vi senare utvärderar resultatet av Åkessons ambitioner.

I första repliken svarar Åkesson något liknande:

Ohederligt att koppla något som är bra eller dåligt till något helt annat som inte har med saken att göra, bara för att gynna väljarna. Smått ohederlig retorik.

Till att börja med är Åkesson nästan svarslös i varje replik. Han verkar verkligen inte kunna det han står och ska svara på.

Vidare är han inte konsekvent. Han ser inte sin och sitt partis del i det han säger. Jag tänker genast på de kopplingar som SD själva gör mellan invandring och allt annat.

Är SD verkligen ett seriöst parti eller kommer de lyckas lika bra med breddningen av sin politik som med nolltoleransen mot rasism inom partiet?

Det får framtiden utvisa.


Uppdaterat:
Jag stötte på en länk från Aftonbladet där SDUs Gustav Kasselstrand hävdar att Åkesson måste blivit felciterad i artikeln i Svenska Dagbladet.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i politik, samhälle och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

