Du har hört det förut

Det är inte bara retoriska knepen som återkommer i dagens politiska utspel utan också innehållet. Jag vill visa på ett exempel genom ett citat:

Däremot fanns det en stor oro över den tjeckiska invandringen. Folket var rädda för att utlänningarna skulle ta deras jobb, att den egna kulturen och det egna språket skulle utraderas. Invandrarna beskylldes också för att vara kriminella.

Hitler och en del av hans skolkamrater var däremot motståndare till den tjeckiska invandringen. För dem handlade det om ”ett försvarskrig mot framryckande slavism”. Någon egen erfarenhet av denna fara hade de inte.

Citatet är hämtat ur Bengt Liljegrens bok ”Adolf Hitler” och jag tror att ni finner det inte helt obekant.

Jag vet inte om jag har sagt det förr men jag säger det igen – för mig är inte Sverigedemokraterna ett missnöjesparti utan ett rent populistiskt enfrågeparti med stora likheter med nazismens retorik och värderingar.

Vår energi och viljan till förbättring behövs, men på ett hållbart sätt. Inte genom att stödja ett destruktivt och alienerande parti.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i debatt, politik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Du har hört det förut

  1. Ping: Det finns bättre alternativ än SD | Sandlyckan

Kommentera

