Partistämma och podcast

I helgen som gick var jag för första gången på partistämma med Centerpartiet i Karlstad. De flesta som åker dit gör det som ombud för sitt distrikt eller krets. Jag åkte dit som åhörare för att följa förhandlingarna och debatterna på plats och för att lära mig hur det fungerar. För att locka fler medlemmar att åka skulle kretsen betala resan i utbyte mot att jag rapporterade från stämman. Jag beslöt mig för att testa på podcast.

 

Varför podcast?
Jag upplever att det finns ett obefogat avstånd mellan politiker och väljare och det förstärks av att det ofta rapporteras på lite stela sätt från olika medier. Medier förbehåller sig rätten att redigera alla intervjuer för att de ska bli bra och när politiker samtidigt vill få fram sitt budskap blir slutresultatet ofta likriktat och inte sällan en bit från vardagskänslan. Det uppstår en kändisaura och en ”vi och dem”-känsla. Det ville jag komma runt.

Enkelt och lätt
annie_cstammaMin huvudutrustning var en iPhone 4S och en lånad iRig-mick (tack Christian) med tillhörande
app. Med detta som grund kunde jag enkelt och snabbt spela in en intervju som sedan kunde delas exempelvis via mejl. Efter tredje intervjun fick jag dock tipset om att använda molntjänsten Soundcloud som också fanns som delningsalternativ i appen. Soundcloud är vidare väldigt lätt att bädda in i din blogg eller på en websida. Här nedan har jag tagit med alla inspelningar jag gjorde under helgen.

Beskrivning av intervjuade
#1. Henrik Erlingsson, kommunalråd Hylte
#2. Henrik Andersson, kretsorförande Halmstad
#3. Mari-Lousie Wernersson, kommunstyrelsens ordförande Falkenberg och ledamot i partistyrelsen
#4. Kristin Oretorp, presidie
#5. Victor Rundqvist, CUF Halmstad/Halland
#6. Ola Johansson, riksdagsledamot Halland
#7. Henrik Oretorp, kommunråd Halmstad
#8. Annie Lööf, partiordförande

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i information, kommunikation, politik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Partistämma och podcast

  1. Ping: Årskrönika 2013 – del 1 | Sandlyckan

Kommentera

