Låter du känslor eller förnuft styra?

Jag ska i dagarna gå en kortare utbildning i personlig effektivitet, till stor del för att jag vill bryta nuvarande vanor och få in andra sätt att tänka och minska oväsentligheter omkring mig.

Som en del i förarbetet har jag svarat på en rad frågor vars svar ska ligga till grund för en individuell utvecklingsplan. En del går ut på att öka självinsikten genom att visa om jag är en känslo- eller förnuftsmänniska.

Förnuft eller känslor

Jag tror att vi till stor del agerar på känslor när det är saker som är nära oss och berör oss särskilt och att vi agerar på förnuft när saker som är lite längre bort i påverkan.

Låt mig komma med följande upplevelseevidens:

Tänk er att det inom kort behövs fler skolor och förskolor för att det återigen är stora barngrupper som behöver plats. Varje förnuftig människa inser att det behöver åtgärdas och politiker och tjänstemän beslutar därför i den riktningen.

De föräldrar som har barn på skolan vars skolgård minskar i storlek på grund av bygget drabbas direkt och känslorna tar över och allt görs för att väcka känslor hos de som tar besluten.

Förnuftet säger också att vi behöver ändra sättet vi lever och konsumerar för att inte ta död på vår planet och därför beslutas om att bygga ut vindkraft. Samtidigt drabbas de som bor nära och protesterar med starka känslor i ryggen.

Känslor och förnuft

Jag menar att dumma beslut tas när de enbart baseras på förnuft. Avsaknaden av känslor innebär att man saknar förmågan att sätta sig in i hur de som påverkas verkligen upplever det. Dumma beslut tas även om de baseras på känslor eftersom vi ofta tenderar att tänka kortsiktigt och egoistiskt och inte ser helheten.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i debatt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

