Lakritspipor och att börja röka – eller inte

Igår läste jag om att EU och Miljöpartisten Carl Schlyter vill förbjuda lakritspipor och chokladcigaretter med förhoppningen att det ska förhindra att tobaksbolagen så att säga rekryterar fler unga rökare. Man kan raljera och göra sig lustig över detta på olika sätt men det blir inget bättre av så jag vill lyfta lite andra saker istället.

För det första tycker jag inte EU ska besluta om såna här saker. Jag hör till de som vill ha ett smalare och vassare EU och att enskilda stater ska besluta i ärenden av det här slaget.

Dessutom undrar jag hur EU ser på att det tillverkas och säljs en hel del leksaker som ser ut som vapen och hur dessa påverkar unga.

Perspektiv och spik i foten.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i debatt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

