Drinktester till Melodifestivalen

I samband med förra årets Melodifestival drog Christian (@sundhult) Dahlqvist igång en drinktestningsserie. Varje vecka presenterade han ett foto på den drink han skulle testa under den kvällens deltävling och i slutet även en favorit. Inget konstigt med det. Det som någon skulle tänkas höja på ögonbrynet för är att drinkarna var alkoholfria.

I år fortsätter Christian sitt test och har via sociala medier bett om tips på drinkar han bör testa och recensera, men han har även försökt locka andra att göra sina egna tester. Jag hänger på med att testa alkoholfria ölsorter.

Jag har under årens lopp gått från en av de som ofta var fullast på gymnasiefesterna och kräftskivorna till att faktiskt knacka på dörren till helnykterheten, eller åtminstone börja utforska de alkoholfria dryckerna som finns runt oss. Historiskt sett har man varit hänvisad till läsk, saft, juice och vatten, men nu ökar antalet drinkböcker, ölsorter och andra alternativ i rask takt och jag vill bidra med mina erfarenheter.

Alkohol är en smakbärare och det är svårt att bibehålla de smaker som finns i alkoholhaltiga drycker när de avalkoholiseras. Det finns egentligen fyra olika typer av drinkare, de som struntar i smaken och som vill bli påverkade, de som inte gillar vare sig rus eller smak, de som gillar både smak och rus, eller som jag, som gillar smaken men inte ruset.

Den senaste kategorin, den jag tillhör, gillar alltså vin, öl och sprit, men inte ruset och där finner de alkoholfria ölerna en fantastisk funktion.

Kvällens öltest är….

Erdinger Weissbier Alholfri

Uppdatering 2013-02-09:

Snabbrecension av Erdinger Weissbier Alkofri: passar bättre till fiskgratäng med dillsås än till skumbanan och colaflaskor

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i information, recept och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

