Politiska budskap säljer med mördande reklam

Eller att falla för populism är enkelt när många säger samma sak.

Jag hävdar att många Sd:are och deras sympatisörer har en huvudfråga – invandringen i allmänhet och islamisering i synnerhet. I övrigt är det bara ett fåtal politiskt aktiva som diskuterar andra frågor och dessa frågor kommer alltid i andra hand.

Ofta känns det som att Sd inte har någon bredare politisk plan utan snappar upp de frågor som inget annat parti har som sin stora, de ämnen där enskilda kommer i kläm och känner sig utelämnade, ignorerade och ensamma. På det får de en massa missnöjessympatisörer på köpet. För mig luktar det kortsiktig populism lång väg.

Hur som helst. Jag kikade in på Twitter-taggen #svpol idag. En tag som tidigare innehöll diskussioner kring svensk politiker allmänhet men som Sd-sympatisörer mer eller mindre tagit över och som nu mestadels innehåller diskussioner i ämnen och med ställningstaganden som är populära i gruppen.

Jag fastnade för följande tweet som jag kände jag ville kommentera:

@mrX:

#svpol. Det är nog tur för 7-klävern att folk faktiskt i stora lag inte orkar bry sig om politik. Om det ändras så skulle SD växa lavinartat

Mitt svar:

tror faktiskt att det är tvärtom. Om fler brydde sig skulle de inte rakt av godta saker som skrivs. Nu tar de den lätta vägen.

@mrX:

Det är just där som jag anser att du har 100% fel. Den officiella bilden är att SD är rasister. Kreti och pleti köper inte det.

Mitt svar:

100% fel? Om fler tog sig tid att granska reklamen skulle de inte köpa produkten. Givetvis väljer några den ändå.

@mrX:

Vanliga människor ser idag hur de blir utkonkurrerade av billig arbetskraft eller hur inv går före i bostadskön Det väcker vrede

Mitt svar:

många skulle också upptäcka att det inte är den viktigaste frågan, som reklamen säger, utan att annat påverkar och betyder mer

Här slutar diskussionen, åtminstone för kvällen.

För mig visar den en del av den svartvita inställning som finns hos en hel del ”politiskt intresserade” med åsikter. Man hör ett rykte, ser några som skriver om det, hör fler som talar om det men man ser inte saken med öppna ögon. Omedveten om att man kanske bara ser en liten bit av saken köper man produkten efter mördande reklam.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i debatt, politik, samhälle och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

