Kritik om kritik och att höja blicken

Jag läser en artikel i dagens Hallandsposten (dessvärre inte tillgänglig på nätupplagan) om närboende som riktar kritik mot det planerade skolbygget i Steninge.

Saker som ökad trafik, påverkan på kulturhistoriskt intressanta byggnader eller  icke existerande analys av miljökonsekvenserna finns bland yttrandena. Röster säger ”Jag har inget emot att man bygger en skola, men läget är inte genomtänkt”. Jag har hört det förut. Nästan varenda del.

Jag är intresserad av samhällsutveckling i allmänhet och vindkraftsutbyggnad i Åledstrakten i synnerhet. Kritiken är slående lika men går det att jämföra ett skolbygge och en vindkraftsparksbygge? Fundera kring hur ni skulle reagera i respektive scenario.

Om man enbart lever och tänker i sin egen lilla bubbla utan att någonsin lyfta blicken och försöka reflektera kring hur andra uppfattar sin situation är empatin långt borta. Jag jobbar med detta varje dag men då och då undrar jag fortfarande om en del kritiker ibland inte ropar lite väl högt för ingenting. Som nu.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i debatt, samhälle och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

