Förskolans kvalitet – storlek eller personal?

I lördagens Hallandsposten läste jag om hur politiker och tjänstemän i Hylte ser på förskolegruppernas storlek. Tre politiker inom den rödgröna gruppen vill som ett första mål komma ner till riksgenomsnittet som är 17,5 barn per avdelning. I september var det 20 barn inskrivna per avdelning i Hylte, så målet är fullt förståeligt. Barn- och ungdomskontoret tycker att ”avdelningsstorleken är ett trubbigt instrument” och lyfter i stället fram antalet anställda per barn.

Barn i daghem/förskola (Skolverket)

Jag vet inte om det är artikelförfattaren som skrivit dåligt och inte lyckas få fram det som egentligen sägs och menas eller om det är jag som tolkar det galet, men jag får uppfattningen av att man till stor del jobbar för det ena eller det andra. Antingen är det antalet barn per grupp eller antalet barn per personal som är avgörande.

 

 

Tänk om det inte är svart eller vitt den här gången heller, utan att det bästa är en kombination av de två mätetalen? Ibland känns det som om denna frågeställning är  helt främmande för de som jobbar med frågorna. Varför är det så svårt?

Jag avslutar med lite statistik från Skolverket. Statistik som visar att antalet barn per avdelning har ökat precis som antalet barn per personal. Den stora försämringen kom i mitten av 90-talet som del av kommunernas försämrade ekonomi några år tidigare.

Frågan är om våra barns framtid går att värdera i pengar?

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i debatt, ekonomi, förskola, politik, samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

