Bögar, blod och tokar

Säga vad man vill om turerna i Tillväxtverket och den pågående granskningen av Näringsdepartementets förehavanden men det pågår ett och annat vid sidan om.

Okej. Centerpartiets Annie Lööf har sagt att hon vill avskaffa karenstiden för homosexuella män att ge blod. ”Det är diskriminerande”. RFSL verkar vilja behålla karensen. Här har debatten fortfarande all chans att fortsätta vara sansad men så kommer nationalister och så kallade Sverigevänner in från sidan. Några hävdar att Annie Lööf vill att HIV-smittade bögar ska få ge blod som ett led i att utrota den vita rasen.

Hur dum får man bli?

Tweet

Jag svepte alltså igenom Twittertaggen #svpol härom kvällen och strax stötte jag på en tweet av @morkarins. Länken i tweeten går till ett inlägg på den (påstått) nazistiska siten nationell.nu och både inlägget och efterföljande kommentarer är smått otroliga. Om Lööf är otydlig i sitt uttalande (vilket inte jag tycker) kan man väl åtminstone försöka se att det finns en annan tanke bakom än den som tolkas fram. Ställa en klargörande motfråga som exempel. Otroligt bedrövligt och samtidigt skrämmande.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i debatt, politik, samhälle och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

