”Läste DN i morse och blir fascinerad”

Jag läste nyss ett inlägg av Morgan och det återges i sin helhet nedan tillsammans med en länk till hans blogg. Håll till godo.

av MORGAN ALLING den 13 MAJ 2012

Läste om vår gamle fotbollshjälte Magnus Hedmans öde, om hur han varit missbrukare, en artikel där vi på nåt sätt ska få lite sympati för hans öde. Visst, det är alltid sorgligt med människor som dras ner i missbruk, fast nånstans har jag inte medlidande med en fullt vuxen man som vet att stoppar han i sig droger så är risken ganska stor att han sitter där med amfetamin till frukost. Det har vi väl läst om hur många gånger som helst och har man varit ute i svängen, som både jag och Magnus har, så vet man och ser man ju hur alkoholen, droger och annan skit skadar. Vad är det man missar… så nej, jag har inte så där jättemycket sympati för honom. Jag lider mer med hans barn och hans omgivning. Att droger drabbar den enskilde brukaren, ja, det är väl tragiskt isig, men det som gör mig mer ont är hur omgivning drabbas. En del hävdar att droger är personligt val, fast jag menar att det drabbar så många fler oskyldiga som inte valt drogen. Så, nej, det är inte upp till var och en, det drabbar tredje part. Den gamle Kiss-basisten Gene Simmons, som är nykterist, fick frågan om han inte har medlidande med de som faller in i missbruk. Han svarade: ”inte ett dugg, jag ser de inte som offer, de har själva valt flaskan, dem jag lider med är de barn som blir överkörda av en rattfull” (ungefär så svarade han) Men som sagt, jag är glad för Magnus skull, att han insett det som vi andra vetat om hela tiden.

Men det som fascinerar mig är att DN bilagen är full med alkoholreklam. Sida upp och sida ner är det reklam för olika viner, öl osv. Nu har det även anställts en ung, snygg tjej som ska skriva om hur gott det är med öl. Å ena sidan ska vi sitta och tycka synd om missbrukaren som fallit dit, men köp gärna vinet här intill…

Länk till originaltexten

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

