Vad och vem gynnar systemet med elcertifikat?

Enlligt Energimyndigheten är systemet med elcertifikat

…ett marknadsbaserat stödsystem som ska öka produktionen av förnybar el på ett kostnadseffektivt sätt.

I korthet får producenter av förnybar energi ett certifikat för varje producerad MWh förnybar energi. Certifikatet kan användas för kvittning av producerad el av annan typ eller så kan det säljas på en öppen marknad. Den marknaden styrs av ett kvotsystem som säger att kvotpliktiga aktörer måste köpa certifikat motsvarande en vis del av sin producerade eller konsumerade el. I år är den kvoten 17,9%.

Energimyndighetens Elcertifikatsystemet och en svensk-norsk elcertifi katsmarknad beskriver att

Om köparen är en elleverantör, ingår dennes kostnad för elcertifikaten som en del av det elpris som leverantören debiterar sina kunder. På så sätt bidrar alla elkunder i Sverige och Norge till utbyggnaden av förnybar el.

I förlängningen innebär det att elleverantören inte betalar någonting för ett elcertifikat utan skickar allt vidare till konsumenten. Frågan är vilken täckningen leverantören har. Denne har en kvotplikt att köpa certifikat motsvarande 17,9% av all såld el men så vitt jag vet betalar jag certifikat på all köpt el.

I mina öron låter det som att leverantören inte har någon som helst anledning att agera för ökad produktion av förnybar el eftersom då försvinner denna stora inkomstkälla. När dessutom leverantören har ett extra påslag för vindkraftel tappar jag förtroendet för systemet.

Som privatkund hos oss kan du alltid välja att få din el från vattenkraft och för en extra kostnad kan du även få elen från vindkraft.

För mig går inte detta ihop utan onödigt stora vinster för producenterna och leverantörerna. Det är väldigt svårt att kunna se den långsiktiga vinsten – miljön.

Ni får gärna hjälpa mig att förstå hela systemet. Jag hoppas verkligen att jag har fel i mina antaganden ovan.

Uppdatering 14 maj
När jag gick igenom min bloggrulle hittade jag en artikel från Second Opinion. En artikel som inte gav så mycket mer besked om certifikatsystemet men jag bjuder ändå på länken.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i debatt, energi och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

