I fablernas värld – en tillbakablick om framtiden

Jag satt tidigare idag och funderade lite över framtiden och som brukligt är jämförde jag lite med vad som har varit.

Från lat hare

När jag var yngre var jag bekväm av mig. Jag gjorde nog aldrig mer än som krävdes av mig och jag tog sällan några egna initiativ. Jag var rätt otrygg i mig själv och gillade inte förändringar.

Jag valde en gymnasielinje jag bara för valfriheten i framtiden och jag avstod att läsa den inriktning jag brann för under sista året. Bara på grund av osäkerhet. Jag valde att plugga på högskola i Kalmar bara för att jag aldrig egentligen tänkt på vad jag ville och på grund av osäkerhet. Jag tog visserligen ett steg mot det okända i och med flytten till Halmstad men jag har inte kommit härifrån. Jag sökte jobb i Halmstad på grund av osäkerhet. Jag stannade kvar på samma jobb i nästan 15 år på grund av osäkerhet.

Till kvick sköldpadda

En konkret vändpunkt är svår att hitta men sen 2005 har mycket hänt. Det året köpte jag hus med min fästmö och vi reste till Indien bjudna på bröllop. Året efter friade jag officiellt och när vi bytte ringar väntade vi vårt första barn. Fem år senare har vi hunnit med att få ett barn till, jag har blivit medlem i ett politiskt parti, lämna detsamma och gå med i ett annat. Jag har efter 14år bytt jobb, har nästan helt slutat dricka alkohol och ska nu i dagarna börja min tjänstgöring som nämndeman i tingsrätten. Vilket skillnad.

Kognition och grepp om dagen

Jag gillar verkligen det här. Efter decennier av att krampaktigt hållit krav i det som känns tryggt har jag börjat släppa taget och leta efter det jag gillar och brinner för. Det är väldigt stimulerande. Jag är fortfarande bekväm av mig, är inte särskilt spontan men jag har inte alls samma osäkerhet och jag har tagit och kommer att ta flera stora beslut och göra flera stora val i framtiden men jag gör det i maklig takt. Jag vet att jag kan.

Tack för att du gjort allt möjligt Maria. Min älskade.

Nu mot framtiden. Väl mött.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

