Föreningslivet – livlinan för små samhällen

Jag bor i mindre tätort en dryg mil utanför Halmstad centralort. Här, i Åled, finns det drygt 500 hushåll och det bor drygt 1600 invånare och samhället tillhandahåller en del bekvämligheter som jag tror är väldigt vanligt förekommande i tätorter av liknande storlek. Det är bl.a. närbutik, gatukök, pizzabutik, distriktsköterskemottagning.

Efter att ha bott i Åled i 6,5år har jag märkt att det enda som bidrar till att samhället fortfarande växer är engagemanget från dess invånare. Vi har en samhällsförening tillsammans med grannsamhället Sennan, vi har idrottsklubbar, pensionärsföreningar, nykterhetsditon, pubkvällar, kulturträffar och mycket mer. Alla dessa föreningar kan samlas under samhällsföreningen för att verka för Åleds bästa.

Det hela blir ännu roligare av att Halmstads politiker lyssnar på föreningarna och verkar vilja hjälpa till att bidra till att samhället utvecklas. Vi deltar bl.a. som första föräldraförening i planeringen av renoveringen av Enslövsskolan. Medverkan är visserligen begränsad till att lämna kommentarer och önskemål, men det spelar mindre roll. Vi är med och kan påverka.

Jag vill härmed hylla Åleds föreningsliv och alla engagerade människor. Det är genom er som vi ger liv till vårt samhälle!

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Föreningslivet – livlinan för små samhällen

  1. Andreas Sundelid skriver:

    Upplyftande att läsa denna positiva glädjeyttring i novembermörkret. Det är den attityden som leder vidare framåt! Tack från en gammal Sennanbo

  2. sandlyckan skriver:

    Tack själv, din kommentar värmer den också.

    Jag tror som sagt att vi kommer kunna åstadkomma en hel del tillsammans genom föreningsverksamhet av olika slag.

Kommentera

