Avstå sociala medier – en förlust för politiker

Nio till ett i P4 Blekinge hade ett inslag om sociala medier den 14 september.

Inslaget innehöll två intervjuer och i den första var Björn Fries (@bjornfries) och Mattias Lyckne (@olyckne) med som två av Blekinges främsta twittrare.

Björn sade (icke helt ordagrant):

Väldigt lite av beslutsfattare i Blekinge som är aktiva. Nästan alla har Facebook men man är ganska defensiv […] Men det är ganska korkat. Du får en enorm uppmärksamhet om du vill och skicklig.

I andra intervjun var Niklas Svensson (@niklassvensson) och Annicka Engblom (@annickaenglblom) med som politisk reporter respektive riksdagspolitiker, båda med rötter i Blekinge. Här pratades det mest om riksdagsledamöter i relation till twitter och social medier.

Jag håller helt och hållet med Niklas och Annicka när de säger att riksdagens ledamöter har mycket att vinna på att vara aktiva i sociala medier och framför allt svara på frågor de får. Två bra exempel från Niklas på detta var Gudrun Schyman (@gudschy) och Göran Hägglund (@goranhagglund) som båda agerar ypperligt på twitter och verkligen är två av de mest aktade politikerna där.

”Dessvärre” håller jag också med Björn i citatet ovan. Situationen är precis likadan i Halmstad och Halland. Det är nästan uteslutande heltidspolitiker med anknytning till riksdagen som är aktiva i sociala medier. De verkar vara de som har tid till det. Saknaden av regional- och lokal dialog är stor.

Jag efterlyser en rejäl uppryckning bland landets region- och lokalpolitiker. Min begränsade personliga erfarenhet säger att de lokala partierna inte har någon kunskap om potentialen hos de sociala medierna. Deras mediaplaner innehåller utbildning i insändarskrivande och det scheman för när man ska delta i replikskiften i tidningar. Inte mycket om att dialogen med medborgarna ska föras hela tiden, hela mandatperioden. Inte en tanke på sociala medier. Kanske lite, i få ord och i väldigt lite stil.

Vems är ansvaret? Dels jag tycker att partiernas centrala delar på riksplan har det övergripande ansvaret att informera och utbilda sina region- och lokalavdelningar. Exempelvis har Centerpartiet en IT-minister och de strävar efter att vara Sveriges mest öppna parti. Ett sådant uttryck ställer höga krav, bland annat de jag nämner här. Precis som på en arbetsplats där chefen måste visa intresse och ställa krav för att få ut maximalt av de anställda bör också politiker agera på likande sätt.

Det är inte bara deras ansvar. Det är också mitt och det är därför jag skriver det här. Jag vill veta om det är fler som tycker och tänker som jag och kanske når jag någon lokalpolitker med mitt inlägg.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i debatt, demokrati, politik, sociala medier, Twitter och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

