Att ändra attityd – en konst eller ren dumhet?

Efter att ha träffat herrarna bakom God Livsmiljö Halmstad (FB) under Enslövsdagen insåg jag att jag nästan helt bytt fot avseende vibdkraftetableringen runt Sennan och Åled.

När jag från början hörde om Triventus och Stena Renewables planer blev jag bestört och ville inte på något vis att det skulle ske. I första hand på grund av påverkan på barnen i skolan och risken för problem liknande de i Hishult.

Efter att senare ha läst, hört och diskuterat en hel del bestod mitt motstånd i huvudsak av att förhindra åverkan på Kaneberg och att kommunen måste vara medveten om hurnedmontering och avvikelser från MKB ska hanteras.

Så igår tog det ytterligare en liten vändning. Den här gången insåg jag att Kaneberg förmodligen inte påverkas särskilt mycket. Dock finns det en överhängande risk att en huvudvattenåder för Halmstads dricksvatten kommer att påverkas eller rent av förstöras. Det kommer också att bli en del miljöproblem, bla avisningsmedel som sprids långväga i naturen och hanteringen av uttjänta rotorvingar. Glasfiber är ännu inte återvinningsbart. Dessutom kommer flertalet av 8680 transporter gå längs Åleds stora väg mot skolan under ca 18mån. Det är ca 2 transporter på 3 timmar dygnet runt.

Det jag inte har nämnt är några saker som har funnits med hela vägen och som min inställning inte har förändrats gentemot. Detta återkommer jag till.

Det är hur som helst rätt intressant hur attityden förändras med kunskap och viljan till densamma.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i energi, natur, politik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

