Politikernas språk och min tolkning – restaurangmomsen

Har suttit och försökt komponera ett bra och beskrivande blogginlägg om varför vi bör sänka restaurangmomsen. Jag har inte lyckats. Jag tror inte att det går.

Jag har ställt frågan till ett antal politiker i Alliansen men jag har inte fått något tillfredsställande svar. I mitt tycke är det alldeles för många variabler som ska stämma för att maximal effekt ska uppnås.

Krögarna ska sänka priserna – många tänker kortsiktigt och väljer att ta pengarna i vinst.
Om det ändå uppfylls så måste fler börja äta ute eller äta ute oftare. Att ändra beteende tar tid.
Om det ändå uppfylls måste den ökade efterfrågan resultera i att krögarna anställer fler personer.

Tyvärr. Jag tror inte att utväxlingen blir så värst bra. Inte blir jag övertygad av de svävande svar jag får från politikerna. De har bara givit mig ett enda hållbart argument och det är att det är en förenklingsåtgärd eftersom hämtpizzan får samma momssats som resataurangpizzan.

Till sist tar vi några räkneexempel:

Om du äter för 100kr är 20kr moms. Om momsen sänks till 12% kostar maten (idealt) ca 90kr dvs en prissänkning på ca 10%.

Om du äter för 200kr är 40kr moms. Om momsen sänks till 12% kostar maten (idealt) ca 180kr dvs en prissänkning på ca 10%.

Med detta räkneexempel vill jag bara visa att skillnaderna inte blir jättestora men för personlig del ser jag en större upplevd effekt på lunchmåltider för under hundralappen.

Var nu goda och fundera lite själva på om ni vill ha detta och tror på att effekterna blir som önskat eller om ni vill att pengarna går till annat.

Uppdatering 12 september:
Innan jag hann publicera inlägget fick jag tips om Ekots Lördagsintervju i P1 med Fredrik Reinfeldt från nu i lördags (tack till Linda Thulin på P4 Halland).

Jag lyssnade på intervjun och det känns verkligen som att Reinfeldt lägger an för en möjlig reträttväg. Från prognos på 15000 jobb till en osäkerhet på om det ger några jobb alls utan snarare en förbättrad möjlighet för branschen att skapa jobb. För 5,4miljarder är det alldeles för dåligt.

Tyvärr Centerpartiet. Den här gången får ni inte min röst.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i ekonomi, politik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

