Etiketter och fördomar

Jag har av och till under längre tid funderat kring det där med etiketter, både självpåklistrade och de man får av andra. Vad är de? Vad gör de med oss och de som ser oss? Formar de vår identitet och hur andra uppfattar oss genom fördomar?

När jag härom dagen skrev på Twitter att jag funderar inom detta ämne fick jag ett svar från Malin Crona. Hon ochnågra andra har tidigare funderat och diskuterat under samma rubrik. Jag har dock valt att skriva mina tankar innan jag läser de länkar hon gav till mig.

Från början började jag fundera på varför någon i ett förhållande offentligt vill identifiera sig som bisexuell. Hur känner sig dennes partner? “Jag är man/kvinna och min partner gillar även kvinnor/män”. Med min egna osäkerhet skulle jag känna mig som extremt tillfällig. Vidare har jag lite svårt att se syftet av att identifiera sig själv som bisexuell och göra det till allmän information. Å ena sidan bekräftar man för sig själv vad/vem man är. Det är bra. Å andra sidan talar man om för sin (blivande) partner att man också kan älska personer av andra könet, att man liksom inte är nöjd utan kikar vidare (min tolkning). Vilket för mig inte skulle vara bra. Å tredje sidan låter man andra se på sig genom en fördomsmall med allt vad det innebär. Vilket oftast är av ondo.

Detta exempel av självpåtagen etikettering gäller i så många andra situationer. Exempelvis kan man identifiera sig som Moderat eller Socialdemokrat. I dagens politiska klimat innebär det för mig att man i första hand följer partiets linje och vad de står för och därmed låter sig assimileras eller åtminstone låter sina egna åsikter komma i andra hand. Det tycker jag inte om. Själv har jag röstat på Centerpartiet och jag är även medlem där men jag ser mig inte som Centerpartist och det just av anledningen ovan. Just nu erbjuder Centerpartiet mycket som jag värderar likadant, men långt ifrån allt exv restaurangmomsen. Även om det är många partianslutna som INTE ser det som att de “måste ge upp” sina egna åsikter är det nog så att såna som jag ser det som att de gör det och kanske fler ändå. Här kommer alltså fördomsproblemet med etiketter in.

Så med två exempel i bagaget ställer jag mig frågan om ett offentliggörande av sin etikett är bra eller dåligt? Vilka fördelar och nackdelar finns? Förstärkt grupptillhörighet är bra att för att veta att man inte är ensam och att det är fler med samma tankar och att man kan göra nåt bra tillsammans. Dåligt för att man kan få för sig att gruppens tankar är enda sanningen och/eller att man slutar lyssna på andra. Det senare är vanligt i dagens partipolitik. Att tillåta någon att fördomsfullt tolka innehållet i etiketten man satt på sig själv leder ofta till något negativt. Men inte alltid.

Avslutningsvis vill jag be er ta hela inlägget med en liten nypa salt. Kanhända är det mina egna fördomar som spelar mig ett spratt, men jag är INTE övertygad i mina tankar utan VILL ha andra infallsvinklar i frågan. Därför vore det roligt att höra hur era tankar går.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

