Slopad värnskatt – vad innebär det egentligen?

Jag sitter och läser Caroline Szybers inlägg i debatten kring att slopa värnskatten, skatten som höginkomsttagare tycker illa om för den gör att de inte vill jobba mer då det inte lönar sig. Redan 4 maj skrev Skattebetalarnas Föreningen en debattartikel på SvD Brännpunkt i ämnet.

Vad handlar då allt om? Jag har i ärlighetens namn inte riktigt koll på det och jag inbillar mig att det beror på att jag har svårt att sätta mig in i de situationer som används som exempel när man försöker beskriva värnskattens konsekvenser. Till att börja med finns det enligt Skatteverket två så kallade skiktgränser för betalning av statlig inkomstskatt. Den första går vid en årsinkomst på 383 000 kronor och medför en 20 procentig beskattning på belopp över gränsen och den andra ligger på 583 400 kronor och ger ytterligare skatt på 5 procent. Det är dessa 5 procent som kallas värnskatt.

Att jag har svårt att sätta mig in i situationerna som ges av Caroline och Skattebetalarna beror delvis på att det handlar om inkomstnivåer som ligger högt över medelinkomsten i Sverige, ja, till och med en bra bit högre än vad 90 procent av Sveriges befolkning tjänar. Hos SCB kan man hämta information om hushållens inkomster för året 2009 och för hela riket kan man läsa att 90 procent av alla tjänar 429 881 kronor för åldrar 20 år och äldre. I många storstadskommuner ligger inkomsterna betydligt högre ex.v. Nacka 617 552 kronor. Runt Göteborg och Malmö finns liknande siffror vilket är fullt naturligt.

En annan anledning till att jag har svårt att förstå är att jag personligen inte ser lägre skatt som en motivering till att jobba mer. Jag jobbar hellre mindre eftersom jag då får samma peng för mindre jobb.

De som debatterar för slopad värnskatt siktar också in sig på experter och företagare. Experter behövs och får bra betalt men de vill inte jobba mer för de får inte betalt pga höga skatter. Företagare på dessa inkomstnivåer behöver kanske inte jobba mer men de vill heller kanske inte göra det pga samma skäl.

Det finns dock ett begripligt exempel i de rapporter jag har läst är från proffsboxningen i USA i mitten av 1900-talet. Då var marginaleffekterna så stora att upp mot 90 av inkomsten gick åt i skatt och det var anledningen till att Ingemar Johansson och Floyd Patterson möttes tre gånger under tre på varandra följande år (1959-1961). Hade de mötts mer än en gång under samma år hade de förlorat nästan hela betalningen för andra matchen. Tänk om skatterna hade varit lägre då hade dessa båda herrar kanske mötts fler gånger vilket hade gett mycket större intäkter till staten i form av skatter.

Jag betonar det igen, jag har svårt att se sambanden eller känna ett riktigt engagemang då det berör så liten del av befolkningen. Vi får väl se vad som händer och det ska bli intressant att läsa om vad konsekvenserna blev av en eventuellt slopad värnskatt.

Avslutningsvis lite kuriosa från några rapporter…

I rapporten från Skattebetalarnas Förening kan man läsa:

Av 100 kronor går först 20 kronor till moms. Sedan går ytterligare 19 kronor i arbetsgivaravgift/egenavgift. Givet en genomsnittlig kommunalskatt på 32 procent samt statlig skatt inklusive värnskatt på ytterligare 25 procent, går sedan 35 av 61 kvarvarande kronor i inkomstskatt. Av 100 kronor kvarstår 26 kronor medan 74 kronor på olika sätt gått till Skatteverket.

Skattebetalarnas Förening har även skrivit ”Det är dynamiken, dumbom!” om dynamiska effekter av sänkta skatter.

Läs även andra bloggar om: , ,

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i debatt, ekonomi, politik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

