Twitter och sociala medier – med en nybörjares ögon

Jag hade en tung period på jobbet efter nyår och jag sökte efter distraktion och meningsfullhet – en vitamininjektion. Eftersom jag under längre tid blivit påverkad och upprörd av vad som händer omkring mig i samhället och över hur lite verklighetsförankring det verkar finnas i politik och förvaltning nappade jag fort på tipset om att kombinera sociala medier och politik.

Det var någon gång i början av mars som jag började testa Twitter och 7 mars skrev jag min första tweet. I samma veva beställde jag Brit Stakstons ”Politik 2.0 – konsten att använda sociala medier” i den lokala bokhandeln. Den boken gav mig de första personerna att följa och dessutom inom mitt huvudsakliga intresseområde – politik och samhällsfrågor. Boken är indelad i tre delar, en handbok, framtidsprognoser och politiska testpersoner, kända som okända.

Igår slogs jag plötsligt av tanken, ”har inte Joakim Jardenberg skrivit ett kapitel i boken?”. Jo, det har han, första kapitlet om framtiden och varför tar jag upp det här? Det hela är rätt enkelt.

När jag läste boken för ungefär tre månader sedan hade jag inte en aning om vem denne man var (och inte heller visste jag mycket om de andra i boken men jag har haft många av dem i mitt flöde och deras närvaro, kvalitet, kvantitet och inriktning skiljer sig betänkligt). Jag tyckte att hans kapitel inte var min grej riktigt. Jag läste det, men rankade det inte som ett av de bästa.

Jag kopplade heller aldrig Joakims namn när jag hörde talas om att han skulle komma och föreläsa på Marknadsföreningen i Hallands frukostklubb den 26 maj. Det lät ju intressant, men tyvärr kunde jag inte gå. Hade inte en susning helt enkelt. Inte förrän igår då poletten liksom föll ner. Jag kopplade ihop Joakims föreläsning (som jag sett i efterhand på Bambuser) med vad som stod i boken och insåg att jag håller med om det han pratar. Det här är ”good shit”. Jag har börjat inse vilka starka och driftiga personer det finns där ute och vad en del av dem vill.

Om allt vill sig väl kommer jag att fortsätta twittra, blogga, sprida information och dela upplevelser och erfarenheter med andra via dessa fantastiska sociala medier. Jag tror att detta är framtiden. En bättre framtid.

Som kuriosa kan jag tillägga att jag själv har presterar 1413 tweets så här långt.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i politik, sociala medier, Twitter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Twitter och sociala medier – med en nybörjares ögon

  1. Mia Ankarwall skriver:

    Välkommen i gänget.

Kommentera

