Geocaching – min första skattjakt

Efter att ha läst några tidningsartiklar och hört om det på radion fick jag härom dagen upp ögonen för geocaching. Om det är kul och lärorikt för barn i förskoleåldern så passar det nog mig också tänkte jag. Jag fick tips om programvara till telefonen och om några bra cachar i närheten av hemmet. Jag lyckades till och med övertyga den äldsta tösen om att följa med på skattjakt. Allt var klart.

På morgonen ville inte dottern längre. Däremot var den yngsta tjejen väldigt villig att sitta i barnsadeln på cykeln så hon fick följa med istället och vi gav oss iväg efter lite fikapackande och eftersom klockan var mycket började vi med fika nära den första cachen. Den visade sig vara undantagen för underhåll så vi stack till nästa i stället.

Efter en kort stund avbröt vi även den eftersom det inte är lätt att transportera en tvååring i oländig terräng när denna krampaktigt håller i en sugrörsdricka. 25 meter från målet.

Nära nummer tre kom vi till en väldigt brant sluttning vilket inte är optimalt för tvååringen samtidigt som jag ska hålla i GPSen. Avbrott efter en kort stunds letande.

Vi begav oss hem och bytte fordon från cykel till vagn och gav oss iväg mot nummer fyra. Efter en knapp kilometers promenad tog vi av från traktorstigen och kom fram till något riktigt märkligt.

Hela grejen gjorde platsen oerhört olustig och jag fick svårt att koncentrera mig. Efter 20 minuters letande gav jag upp igen. Hem igen och en välbehövlig paus samt inhämtande av tips från @sundhult och igenkännande hälsningar från @stellan.

Med detta i bagaget gjorde jag ett femte försök på egen hand, dessväre inte heller det lyckosamt. Som tipps till cachen stod det: ”Hål efter rotvälta”, men inte fanns det några rotvältor inom tio meter.

Jag har ingen erfarenhet av vad jag ska leta efter, vilken typ av platser som brukar användas eller hur jag ska tänka. Här behövs proffs assistans för att det ska funka.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i geocaching och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

