Digital plan saknas inom lokal politik

Carl Fredrik Graf

Efter att ha läst att Halmstads Moderata kommunalråd och tillika kommunstyrelsens ordförande Carl Fredrik Graf ska göra uppehåll i bloggandet pga tidsbrist ville jag ta reda på mer. Jag började med att skriva en kommentar till blogginlägget men efter 2,5 veckor utan svar beslöt jag mig för att mejla.

Jag beskrev kort jag tycker att det ökande politiska föraktet och bristen på intresse för politik och samhällsengagemang till stor del beror på att politiker och tjänstemän i stort sett är osynliga förutom i ledare, insändare och artiklar i tidningarna vilket leder till att människor känner att de inte kan påverka. Det krävs en ändrad inställning hos både politikerna och tjänstemännen för att öka öppenheten och transparensen och skapa en känsla av tillhörighet och att kunna påverka.

Carl Fredrik Graf menar tidigt i sitt svar till mig att

En bra blogg bör aktualiseras varje dag. Det är ofta inte möjligt att klara. Kanske är 3-4 ggr per vecka mer rimligt.

Jag anser att redan här har han fel. Det viktiga är inte att uppdatera bloggen ofta utan att vara där, att göra det. En gång i veckan, varje dag, korta och långa inlägg om vartannat, det är inte så noga – men var där! Hellre kort än långt om något.

Vidare menar han

Strategin för hur bloggandet ska skötas måste vara upp till var och en politiker. […] De allra flesta är politiker på sin fritid.

Även här tycker jag att han har fel. Strategin för digitala och sociala medier ska skötas av partiet precis på samma sätt som det finns en medieplan för traditionella medier. Hur ska insändare skrivas? Hur ska repliker och ledare författas? Detta görs säkert även av fritidspolitiker så det är bara en fråga om inställning till sociala medier.

De politiker och det parti som anammar detta först kommer att få ett försprång när det kommer till att skapa engagemang och därmed få fler röster och medlemmar.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i demokrati, politik, sociala medier och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

