Är politiken öppen eller elitistisk?

Jag skrev den 9 Maj ett inlägg om ytterligheterna i politiken och vad som kanske är på gång om inget händer. Jag tänker här ge lite mer detaljer och lite av ett förtydligande av min egen ståndpunkt.

I en insändare i Hallandsposten den 17 Maj skrev Harry Wohlin Struwe om ökad medborgardemokrati genom röstning i enskilda frågor. Han verkar känna sig utestängd från den politiska arena. Det stämmer riktigt bra med mina tankar om demokrati i realtid och fullt inflytande från medborgarna i nästan alla frågor som rör samhället och innefattas av dagens politik.

Per Carlsson, vice ordförande FP Halmstad, svarar i Hallandsposten idag genom att poängtera problemet med ansvar i en direktdemokrati. Samtidigt anser Per Carlsson att ”politiken är öppen för alla som vill”.

Jag håller med båda men bara delvis.

Idag röstar vi vart fjärde år på det parti som bäst stämmer överens med våra värderingar och som lyckas övertyga dig om att de är de bästa på att föra landet att det hållet du vill. I detta håller jag med Harry Wohlin Struwe. Att alla som vill kan engagera sig i ett politiskt parti och driva sina egna värderingar är en sanning med modifikation. Jag tror nämligen att det finns ett stort antal där ute som inte engagerar sig på grund av det föråldrade sättet som många politiska partier idag fungerar på. Att införa direktdemokrati är dock inte rätta vägen att gå.

Däremot tror jag att de politiska partierna måste släppa på sina gamla traditioner och verkligen öppna upp för förändring och ta in tankar och krafter utifrån. Även från de som inte är medlemmar. Centerpartiet gör det bland annat genom att sända direkt från möte på Stureplan i Stockholm med möjlighet att via chat delta i dialogen från distans. Miljöpartiet gör det genom att ta in Twitter på kongressen och verkligen ska satsa på social medier med ökad dialog. De hävdar dessutom hävdar att de är Sveriges öppnaste parti. En titel som även Centerpartiet tagit sig.

Framtiden måste innebära att väljare får delta i och utforma politiken under hela mandatperioden och inte endast en gång var fjärde år eller genom ett medlemskap i ett parti och på ett tråkigt gruppmöte i en trång lokal.

Öppenhet, transparens och direkt kommunikation ger en intresserad och engagerad väljarkår.

Det är också därför som jag tycker att det är tråkigt att Halmstads Moderata kommunalråd Carl-Fredrik Graf ska ta ett upphåll i sitt bloggande – ett steg i fel riktning.

Om sandlyckan

Här skriver jag ner tankar om vad som händer omkring mig. Det pågår massor av icke-fungerande debatter som inte leder någonvart och här kommer försöka titta på några av dessa ämnen på sätt som inte görs på så många andra ställen. Jag ska försöka lyfta fram saker som tycks ha förbisetts.
Det här inlägget postades i demokrati, politik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

